Liverpool Street - Anne Voorhoeve

17:49

26 oktober 2016 ~ Niet veel mensen weten het, maar ik ben een enorme boekenwurm. Ik vind het heerlijk om even op de bank te gaan zitten en de laatste paar bladzijdes van mijn boek af te lezen. Ook heb ik er geen problemen mee als een leraar ons laat lezen in de les. Vandaag laat ik jullie een van mijn favoriete boeken zien en review ik het. Benieuwd?


Het boek dat ik voor jullie ga reviewen is Liverpool Street van Anne Voorhoeve, zoals je waarschijnlijk al had gezien aan de titel. Ik heb het boek voor mijn verjaardag gekregen, ongeveer een halfjaar geleden. Ik startte pas na een paar dagen omdat dit boek zo gigantisch dik was en ik daar stiekem helemaal geen behoefte aan had. Ik las en las en na een zo'n 100 bladzijdes had ik er wel genoeg van. Ik legde het in de la onder mijn bed waar het stoffig kon worden. Ongeveer twee maanden geleden begon ik weer in dit boek en het liet me niet los. Ik zou en moest het uitlezen, aleen het was zo dik!

1939. Ziska Mangold groeit op in een luthers-evangelisch gezin als de Duitse autoriteiten ontdekken dat ze joodse voorouders heeft. Helemaal alleen vlucht ze naar Engeland met een van de zogenaamde 'kindertransporten'.

Hier vindt Ziska na enige angstige weken een gezin dat haar liefdevol opneemt. Tot haar verrassing zijn deze mensen joods-orthodox: het geloof waarvoor ze haar vaderland moest ontvluchten maar waarvan de gewoonten en gebruiken haar volkomen vreemd zijn. Ziska raakt gefascineerd door hun leefwijze en bouwt een sterke band op met haar gastmoeder. Ze wordt voor het eerst verliefd, en maakt het bombardement op Londen mee. Ziska wordt volwassen. In 1945 staat ze voor de keuze: terugkeren naar Duitsland, of blijven in haar nieuwe vaderland. Want waar hoort ze eigenlijk thuis? 


Het boek telt 518 pagina's en ik kan je nu al vertellen dat je niet alle pagina's geboeid zult blijven, maar ik was zo geraakt door de verhaallijn dat ik het boek deze keer wel zou uitlezen. Het boek heeft erg lange zinnen wat er soms voor zorgde dat het lastig was om het te volgen, waardoor ik sommige stukjes drie keer las. Het is dus absoluut geen boek dat makkelijk weg te lezen is.



Ik vind het mooie aan dit boek dat het je zo echt laat voelen wat ze toen meemaakte, en dan vind ik nog dat Ziska/Frances (hoofdpersoon) (ja ze heeft twee namen) zich heel goed staande houdt. Haar leven wordt echt op z'n kop gezet en er zijn momenten dat ze heel verdrietig is, maar er zijn soms ook momenten dat ik denk; hoe kun je dat??? Ik zou dan allang in tranen zijn uitgebarsten. Kort samengevat; een goed boek met een mooie verhaallijn, maar je moet je er wel doorheen wurmen. 

Oh en wat vinden jullie van de cactusjes op de foto? Ik vind ze echt gigantisch cute. Ons huis is afgelopen vakantie een beetje anders ingericht en toen zei ik dus tegen mijn moeder dat ze echt cactusjes moet kopen omdat die zo leuk zijn. Nooit verwacht dat ze dat ook zo snel zou hebben gedaan, maar ja ze deed het en ze zijn echt de perfecte fotodecoratie haha. 


Deze foto plaatste ik nog diezelfde dag op mijn Instagram en weet je wat nou het leuke is? Mijn moeder had niet alleen cactusjes voor beneden gekocht, maar ook nog een hele mini cactus voor mij. Als fotomateriaal haha super lief! Ik heb nog geprobeerd 'm te versieren met washi tape, maar dat maakte het echt gigantisch lelijk dus besloot ik dat er meteen weer af te halen. Handig Yael, halve rol washi tape verspild. De cactusjes koop je in iedergeval bij Intratuin en Liverpool Street kun je hier halen. 

Hoe gaat het trouwens met jullie? Voor mijn gevoel heb ik al in geen eeuwen geblogd, maar dat valt ook wel mee want het is maar 4 dagen geleden dat ik een post schreef. School is voor mij (helaas !!) weer begonnen en het is vreselijk. De cijfers moeten eind volgende week ingeleverd worden voor de eerste periode en dat betekent heel veel toetsen en so's. Alles wordt nu gedaan zodat het nog mee kan tellen in de eerste periode. Bruh. Maar ja, over een aantal jaar kan ik vol trots zeggen dat ik m'n diploma heb gehaald (hopelijk) en dan blijkt dat het toch allemaal niet voor niets is! Jullie allemaal succes met jullie school/werk! Heb je nog vakantie? Enjoy it! Hebben jullie cactusjes? X Yael

You Might Also Like

18 comments

  1. Super leuk! Helaas heb ik school en bergen huiswerk dus bloggen zit er even niet in! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk een boekreview! Ik heb volgende week mijn eerste examenweek.. aaii en heb zo'n groot studieafwijkend-gedrag :/ Moet nog zoveel leren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Heel veel succes, ik duim voor je!

      Verwijderen
  3. Lijkt me een heel leuk boek! Leuke review meis!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke review! En wat een leuke cactusjes inderdaad. X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toffe review, vind de foto's trouwens heel mooi: net als de cactussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow je schrijft echt hele fijne reviews, ik vind het altijd zo bijzonder als een auteur zo goed gevoelens kan overbrengen. Oh en je cactusjes vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt voor je lieve complimentjes en je reactie! x

      Verwijderen
  7. Wauw het boek klinkt echt heel erg interessant. De cactussen zien er mega schattig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt me echt benieuwd gemaakt naar het boek!! Ik ga hem zeker onthouden :) En inderdaad hele leuke cactusjes ook! X

    BeantwoordenVerwijderen

Superlief als je een reactie achterlaat, dat maakt me blij ღ

Popular Posts

Read it!

Jij bent uniek ♡

Ik denk dat bijna iedereen die mijn blog leest Instagram heeft. Een vraag: wat voor foto's post jij op Instagram? Die mooie waar je lac...

Recent Posts