Waarom geloven zo leuk is

06:00

19 oktober 2016 ~ Hey, zoals een aantal van jullie weten ben ik gelovig en laatst kreeg ik de vraag wat ik dan precies geloof. Ik beloofde om er een keer een artikel over te schrijven en tadaa! Het lijkt me heel leuk om jullie een keer te vertellen wat ik geloof. Dan kunnen jullie ook zien dat geloven helemaal niet alleen bestaat uit Bijbel lezen, bidden en je aan regels gehoorzamen. Het is iets veel mooiers dan dat.


Ik ben een evangelische christen, de evangelischen stellen de persoonlijke verlossing van Jezus Christus centraal (heb ik even opgezocht op internet haha). Niet dat ik niet weet wat ik geloof, maar ik wist niet helemaal hoe ik het onder woorden moest brengen. Wat de meeste zich zullen afvragen is welke regels er zijn. God heeft ons tien geboden gegeven waar we ons aan moeten houden. Als we ons hier niet aan houden gebeurt er eigenlijk niet zo heel veel, maar is het gewoon slecht voor ons. De tien geboden zijn niet alleen regels waar God blij van wordt als we ons eraan houden, maar het is ook beter voor onszelf. 


'Je hoeft eigenlijk niks te doen, maar toch kun je verwachten dat er voor je wordt gezorgd.' Nou, nee. Ik zal je even uit die droom helpen. Als jij niks doet, kun je er toch ook niet op rekenen dat iemand anders iets wel doet. Stel je oom ligt in het ziekenhuis, dan wordt hij echt niet beter als jij zegt tegen God 'ik geloof in U' en je verder niks doet. Je kunt Bijbel lezen, bidden, zingen, dansen etc, maar doe iets waarmee jij aantoont dat je God eert. Je kunt ook de straat op om mensen over God te vertellen. Of je schrijft er een artikel over. En dan nog zul je zien, het is geen geef-en-neem spelletje. Als jij iets aan God geeft, geeft hij je niet altijd meteen iets terug.  Zo hadden wij een vriend die heel erg ziek was. Dagelijks baden we voor hem. Er waren periodes dat het goed ging en dat het daalde. We hebben zelfs een keer met de hele vriendengroep afgesproken om allemaal een halfuur voor diegene te bidden. Eerst wij van 15.00-15.30u, toen andere van 15.30-16.00u etc. Maar toch overleed hij. Wil dat zeggen dat God er niet was? Nee. Wil dat zeggen dat God niet om hem geeft? Nee. We kunnen het ook van de positieve kant bekijken. God heeft hem wel 2 jaar gegeven. 2 jaar was hij ziek en toch bleef hij leven. Daardoor hebben we toch nog 2 jaar tijd met hem gehad. 

Wat ik zelf ook zo mooi vind aan de Bijbel is dat Jezus veel gelijkenissen geeft. Neem bijvoorbeeld deze; Er was een man en hij had twee zonen. Op een dag zei de jongste zoon tegen zijn vader: 'Vader, geef mij het deel van uw bezit waar ik recht op heb.' De vader gaf de zoon het geld en de zoon reisde af naar een ver land. Daar verkwistte hij al zijn geld. Toen het geld van de zoon op was kwam er een enorme hongersnood in het land. Toen ging hij varkens hoeden bij een boer. Hij wou graag van het eten van de varkens eten, maar dat eten kreeg hij niet. Toen bedacht hij zich dat de dagloners van zijn vader eten in overvloed hadden en hij besloot naar huis te gaan. Thuis zou hij gaan werken voor zijn vader. Zijn vader zag hem en ontving hem met open armen. Hij gaf een groot feest omdat zijn zoon was thuisgekomen. [klik voor het hele verhaal] Een prachtig verhaal, vind ik zelf. Met deze gelijkenis probeert Jezus te vertellen dat wat je ook hebt gedaan, je mag terugkomen bij Hem als je spijt hebt. Hij zal je vergeven en feestvieren omdat je terug bent. 

Nu wil ik terugkomen op de titel van dit artikel #rijm. Waarom is geloven nou zo leuk? Nou, omdat het je leven alleen maar beter maakt naar mijn mening. Het geeft mij echt een goed gevoel dat ik gewoon weet dat er altijd iemand is tegen wie ik iets kan zeggen en die mij begrijpt en dat ik nooit alleen ben. In de avond, vlak voordat ik ga slapen, bid ik eigenlijk altijd voor dingen die mij dwarszitten. Als ik wakker word probeer ik altijd een stukje uit mijn Bijbels dagboek lees, zeker een aanrader. Ik merk echt dat God in mijn leven is en ik vind het heel fijn om dit met jullie te delen. Als je nog vragen hebt mag je ze hier beneden achterlaten. Je kan me ook een mailtje/DM sturen. Ik antwoord eigenlijk altijd binnen 24 uur. Zijn jullie gelovig? Lijkt het jullie leuk als ik dit vaker doe? Liefs

Wow, als ik dit nu teruglees zie ik dat ik echt veel geschreven heb, maar het is de moeite waard. 

You Might Also Like

12 comments

  1. Ik ben ook gelovig en ik vind dat je het heel mooi hebt verwoord!
    Leuk trouwens dat je je blog op het forum van huisvanbelle hebt gezet, daardoor lees ik nu je blog x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je compliment! Super leuk!

      Verwijderen
    2. @marlon ja door huisvanbelle lees ik nu ook deze blog
      @styleteen heel mooi gezegd!! ik ben zelf ook gelovig en ik ben denk ik wat minder evangelisch dan jij, maar we geloven allemaal dat Jezus onze Redder is!!

      Verwijderen
    3. Dankjewel voor je compliment! En idd, je hebt helemaal gelijk. Iedereen gelooft op zijn eigen manier!

      Verwijderen
  2. Wat een mooi artikel, Yael! Het is mij nu allemaal duidelijk, en ik vind het heel knap dat je hier zo open over schrijft. Heel mooi geschreven ook, echt een heel goed artikel! X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt voor al je lieve complimentjes Malou!

      Verwijderen
  3. Leuk dat je er een artikel over schrijft! Ik ben gelovig opgevoed en mijn familie's zijn streng gelovig. Ik zelf heb er niet zo veel mee. Ik ging altijd mee naar de kerk maar sinds een paar jaar niet meer. Mijn thuissituatie veranderde heel erg, er gebeurde enorme kutte dingen waardoor ik steeds meer vragen kreeg over het geloof. Ik weet het nog steeds niet. Ik ga wel naar catechisatie maar meer ook niet. :/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohw heftig! Als je erover wilt praten mag je me altijd mailen x

      Verwijderen
  4. Leuk artikel. Bezonder hoe je zo je geloofd beschrijft. Mijn complimenten. X

    BeantwoordenVerwijderen

Superlief als je een reactie achterlaat, dat maakt me blij ღ

Popular Posts

Read it!

Jij bent uniek ♡

Ik denk dat bijna iedereen die mijn blog leest Instagram heeft. Een vraag: wat voor foto's post jij op Instagram? Die mooie waar je lac...

Recent Posts